På apostlenes hester til hytta

Torsdag den 17. juli ca. klokken halv ni stod vi klare utenfor døra hjemme i Kvernevik, med ryggsekker fylt med mat, klær, telt, soveposer, fjellsko og alt annet vi mente vi ville trenge på turen til Lindåsen i Sirdal. På beina hadde vi joggesko, som vi mente ville egne seg best til asfalttråkkingen fram mot Melsheia og et par andre steder underveis.

b001

Aud, Odin og Speedy klare til avmarsj, Aud med nærmere 20 kilo på ryggen

Etter noen regnbyger og skifte til regnklær passerte vi etterhvert «De tre sverdene» i Møllebukta.

b002

Vi har passert «De tre sverdene» i Møllebukta

b003

Sandnes neste …

Været ble imidlertid etterhvert utrolig bra. Vi tok vår første rast etter å ha passert Lura, ved den gamle Shell-stasjonen nede ved båthavna. Neste pause tok vi i Arboretet. Da var beina ganske så såre etter ca. 26 km gåing på asfalt. Odin hadde allerede fått på seg potesokker etter å ha blødd litt på en av bakpotene.

b006

Kaare hviler ut på en rasteplass i Arboretet, fjellsko letes fram

b007

Aud er klar til avmarsj igjen, når står Sviland og Tjesseim for tur

Vi slo leir for dagen etter å ha passert Tjesseim og den første strekningen på vei ned mot Berge i øverenden av Limavatnet. Vi hadde da gått ca. 32 km. Vi fant en fin leirplass ved Krosstjønna, i samme område som en ganske stor kuflokk holdt til. Vi var litt skeptiske til det, da kyr kan vær veldig nysgjerrige og innpåslitne. De fant imidlertid heldigvis en annen plass å overnatte.

b012

Teltet monteres, det skal bli godt å krype til køys

b014

Men først skal vi spise middag og få i oss et par kopper kaffe

Fredagen våknet vi til nok en flott dag. En skarv og liten Jær-hare holdt oss med selskap inntil de oppdaget oss.

b016

Skarven lufter vingene sine i grålysningen

b018

Kaffevatn hentes i et nydelig vær

Etter en god frokost og noen solide kopper kaffe pakket vi telt, utstyr og sekker, og labbet videre. Vi passerte først gårdene på Berge. Deretter fulgte vi veien til Madland. Etter gårsdagens erfaringer med joggesko på asfalt, gikk vi nå i fjellsko.

Fra Madland fulgte vi en tidvis dårlig tursti mot Veen. Landskapet vi gikk gjennom var flott, med flere store vann, elver, bekker og daler. Vi valgte å slå leir ved Øvre Kværnatjønn, det siste vannet før turen ned mot Veen startet. Vi hadde gått ca. 28 km, og både to- og firbeinte var klare for en lengre pause.

b025

Vi passerer Ytra Vingjavatnet, det første vatnet vi traff på etter Madland

b026

Vi tar en liten rast ved Indra Vingjavatnet, vann nummer to etter Madland

b027

Kaare titter ned mot Indra Vingjavatnet

b030

Odin hviler ut ved teltet

b031

Teltplassen ved Øvre Kværnatjørn

b032

En liten salamander kom på besøk mens kveldssola fortsatt skinte

Vi våknet først rundt halv åtte lørdag morgen. Vi fulgte samme opplegg som morgenen før, og var klare til å gå først litt over klokka ni. Været var fortsatt fenomenalt. Vi var imidlertid litt skeptiske til merkingen av stien fra Kværnatjønn til Veen. Vi så lite til stien de siste par hundre meterne kvelden før. Vi fant den imidlertid igjen, og fulgte stien ned til en traktorvei som endte på gården Veen. Ifølge et veiskilt var det derifra ca 13 km til Vikeså.

b036

Kaare skifter til joggesko på venstrefoten før vi begynner på veien fra Veen til Stavtjørn. Speedy og Odin følger med …

b037

Noen kalver gikk og beitet innafor grinda som vi satte oss ned ved

Vi planla å følge veien til Malmei, så veien til Stavtjørn noen kilometer til vi nådde Spranget. Tanken var derifra å gå opp Sandvasskaret og Juvet til en sti mot Stavtjørn som følger fjellryggene på sørsiden av Austrumvatnet. Kaare hadde imidlertid fått så vondt i ett av skinnbeinene at vi i stedet bestemte oss for å følge veien til Stavtjørn. Det var nok lurt, selv om vi gjerne skulle ha unngått mer asfalttråkking.

b038

Ved Spranget tok vi en liten matpause

Klokka var nærmere fem da vi kom fram til Stavtjørn. Der traff vi et par mannfolk, som vi spurte litt om kvaliteten på stien fra Stavtjørn til Støle og mulige overnattingssteder. Vi ble rådet til å overnatte ved «Ståplassen», en hytte ved Lomstjørn som skulle være så liten at det kun var ståplasser i den. Vi fortsatte imidlertid litt til, til vi nådde en liten tjønn ved Skothom. Klokka var da ca. åtte, og vi hadde i løpet av dagen tilbakelagt 27 km.

b042

Seks menn ble drept under byggingen av veien til Stavtjørn, ifølge en minneplakett ved veien, litt av en statistikk …

b043

Vi tok en liten pause på Stavtjørn, ved starten på stien mot Støle

Teltplassen lå fint til, litt oppe i høyden, med god utsikt mot Barbuvatnet og myrdragene rundt vannet. Etter en noe sein middag var det bare å køye i fortsatt flott vær.

b044

Vi fant nok en fin teltplass høyt oppe i en fjellside, tett på en liten tjønn og med et mykt og fin gress- og moselag å ligge på

Etter nok en god frokost fortsatte vi søndag mot Støle. Det gikk ikke så veldig fort, da Kaare fortsatt plagdes med den ene foten og foretrakk å gå med joggesko på denne istedenfor fjellsko. Men vi passerte etterhvert Hommi, Hovlandsstølen, Austdalen, Austdalstjørna og Øysteintjørna, og nådde Støle rundt klokken fire om ettermiddagen. Klokka sju slo vi leir ved Nedre Skeidsvatn. Vi hadde da forlatt stien fra Støle til Skreå, og fulgt en gjengrodd sti gjennom en ganske tett bjørkestog opp til Skeidsvatnet. Været var fortsatt flott. Vi spiste middag og drakk et par kopper kaffe mens vi ganske så andektig fulgte med på solnedgangen.

b045

Vi er på vei mot Støle igjen

b047

Vi er ved Hommi og ser innover mot Austerdalen

b048

Vi traff flere turgåere og sauegjetere mellom Hommi og Hovlandstølen. Turgåerne hadde overnattet på Støle

b051

Vi er ved elven ved Hovlandstølen

b054

Aud ser nedover Austerdalen mot Hommi og Hommadalen etter en lang og ganske bratt oppstigning

b057

Kaare og Speedy slapper litt av ved Bergavad

Odin og Spedy hadde overnattet utenfor teltet de to siste nettene, mest pga. varmen. I løpet av natta måtte vi imidlertid ta dem inn i teltet. Etter solnedgangen gjorde knott og mygg gjorde det etterhvert så vantrivelig for dem at det var den eneste løsningen. De fikk heller pese litt.

b066

Vi tar en liten vannpause etter å ha gått opp til Nedre Skeidsvatn

b068

Aud steller beina, i tillegg til en del ømme muskler ble det en del gnagsår på turen

Da vi våknet mandag morgen, var det første vi registrerte nok en dag med finvær. Det var så varmt i teltet at det gjorde godt å komme ut. Den eneste som foretrakk å bli i teltet, var Odin. Han ble liggende der inntil vi begynte å demontere det.

b071

Kaare ved den siste overnattingsplassen på turen

b073

Odin koste seg fælt inn i teltet, og ville helst ikke ut

Litt før ni var vi på farta igjen. Vi fulgte en nylig ryddet sti langsmed Skeidsvatnet mot et skar i østenden av vannet. Vi hadde opprinnelig tenkt å følge elven mellom Nedre og Øvre Skeidsvatn og følge Nordstøldalen opp mot Venelivannet, men det virket enklere og lettere å følge det noe brattere skaret opp mot Venelifjellet og følge kanten av Venelifjellet mot Torsstøl. Det var en god løsning. Vel oppe så vi at det var veldig kupert mellom de to vannene mens det var mer lettgått terreng høyere opp.

b076

Kaare skuer bakover mot Øvre Skeidsvatn, foran ligger Venelivatnet

b078

Øvre Skeidsvatn ligger flott til

Litt over klokka ti sto vi og tittet ned mot Torstøl og Torsvatnet. Derifra fulgte vi den merkede stien ned til Midstøl. Etter en kort rast der fortsatte vi ned til Lindåsen.

b080

Vi ser ned mot Torstøl og Torsvatnet

b082

På vei mot Midtstøl med Falkekollen i bakgrunnen, i midten av bildet

b086

Vi fyller vannflaskene ved Ljosvatnet

b088

Vi skuer ned mot hyttefeltet fra en eng fylt med flotte blomster

Klokka halv to tok vi av oss sekkene på terrassen utenfor hytta. Vi var i mål. GPSen viste da at vi hadde gått ca. 116 km og ca. 3000m oppover, 2500m nedover.

b089

Den største vannblemmen fra gåturen, godt å få tømt og tørket